Pokyny pro pacienty s TEP, TKA

POKYNY PRO PACIENTY S TEP

Prodělal/a/  jste operaci kyčelního kloubu a nyní očekáváte značné zlepšení svých potíží.

Abyste se mohl/a/ znovu zařadit do normálního života, je třeba se řídit pokyny lékařů a rehabilitačního pracovníka.

Náhrada kyčelního kloubu vám tak bude dobře sloužit a nebude působit potíže.

V časném pooperačním období je velmi nutné šetrné polohování a aktivní pohyby v operovaném kyčelním kloubu. Od skrčení, natažení a nácviku správné chůze s odlehčením operované dolní končetiny. Po celou dobu ústavního léčení budete odborně veden/a/ rehabilitačním pracovníkem. Cvičení, které se naučíte, budete moci využít i po propuštění z nemocnice.

Cvičením se snažíme zvětšit rozsah pohybu v operovaném kloubu a zvýšit sílu příslušných svalů.

Od 3 dne po operaci se budete učit chůzi o berlích bez zatěžované operované končetiny. Pokládáním končetiny na zem končetinu nenadnášíme ani nezatěžujeme. Pokládání operované končetiny na zem při chůzi má svůj vliv na hojivý proces operovaného kyčelního kloubu.

Způsob chůze:

Vykročíme operovanou končetinou současně s holemi, přeneseme váhu těla na hole a uděláme krok zdravou končetinou. Anebo vykročíte nejdříve holemi, pak operovanou končetinou a nakonec zdravou. Oba způsoby chůze jsou správné. Dobu odlehčování končetiny určí lékař.

Pacienti mohou zpravidla začít zatěžovat operovanou končetinu po uplynutí 3 měsíců. Stupeň zátěže určí lékař.

I při povolení plné zátěže je však vhodné používat při chůzi na větší vzdálenosti francouzské hole. Bez holí se pohybujeme co nejméně. K přepravě na větší vzdálenosti je vhodné používat kolo. S odlehčenou končetinou je možná i chůze po schodech. Do schodů vykročíte nejprve zdravou končetinou, potom si přisunete operovanou s holemi. Ze schodů vykročí nejprve berle, pak operovaná končetina a nakonec zdravá.

Dobré chůzi vadí omezení pohybu do zanožení. Pohodlnému sezení vadí nedostatečné skrčení. Není vhodné sedět v nízkých, hlubokých křeslech. Platí to i pro osobní auta. Překřižovat operovanou končetinu přes zdravou a vytáčet špičku ven.

Kombinací těchto pohybů vznikne možnost vykloubení kyčle.

K tomuto postavení může dojít i při ležení na neoperovaném boku.

Proto je nutný polštářek mezi kolena.

Nutná je také péče o ránu. Druhý den po vytažení stehů omyjeme ránu žínkou s mýdlem nebo kartáčkem. Potom naneseme krém /neparfémovaný/, nejlépe modrou indulonu, nebo měsíčkovou mast. Krouživými pohyby masírujeme.

POKYNY PRO PACIENTY S TKA

Trvale dodržujte: Nenamáhejte svůj operovaný kloub abnormálními pohyby nebo extrémní polohou, nepřetěžujte ho nadměrnou fyzickou aktivitou nebo nadváhou. Při návštěvě každého lékaře ho informujte o tom, že máte umělý kloub. Při jakémkoliv infekčním onemocnění­ (chřipka, močová infekce, onemocnění zubů apod.) navštivte včas svého obvodního lékaře, aby Vás vyšetřil a případně Vám předepsal antibiotika, umělý kloub je velmi citlivý na jakýkoliv infekční proces kdekoliv v těle a mohlo by dojít k závažné komplikaci. Choďte po celý zbytek života ve vlastním zájmu ke kontrolám svého operovaného kloubu, pokud nebude určeno jinak, pak po doléčení alespoň 1x za dva roky, při potížích ihned.