Osteoartróza

Jaké je to onemocnění?

Osteoartróza je degenerativní onemocnění kloubní chrupavky, která se rozrušuje a ztrácí výživu. Na okrajích kloubu kost reaguje tvorbou výrůstků. Druhotně jsou postiženy okolní měkké tkáně z nich zejména vazy.

Jaké jsou charakteristické příznaky arthrozy kloubů?

Jedná se zejména o deformaci kloubu, tzv. zhrubění, dále je omezená hybnost a onemocnění je provázeno bolestí. V počátečním stadiu artrózy je bolest vázána na prvotní pohybu po klidu, tzv. startovací obtíže. Po rozhýbání mizí. Bolest se zvyšuje obyčejně k večeru, což souvisí s celodenním zatížením. Zhoršuje se při změněn počasí (kloub reaguje rozpínáním na změnu tlaku). nejbolestivější jsou krajní polohy, zatímco střední pohyb kloubu je nebolestivý. Bolest bývá nejčastěji v postiženém kloubu a šíří se do okolí. Je-li bolest trvalá, např. i v noci hovoříme o tzv. dekompenzované artróze. Dále lze zjistit při pohybu drásoty, později se mění tvar kloubu a objevují se známky deformace, které mohou vyústit až ve vybočení kloubní osy. Během několika let může dojít až k rozrušení kloubu a následně k úplné ztrátě pohyblivosti.

Které klouby jsou artrózou postiženy?

Prakticky každý kloub může být stižen uvedeným degenerativním onemocněním. Ale z funkčního hlediska je nejčastěji postižen kyčelní kloub (coxatrosis), dále kolenní kloub, pak se jedná o (gonartrosis). Ale postižen může být i kotník nohy stejně jako klouby rukou apod.

Jak se artróza léčí?

Zatím neexistuje účinný léčebný prostředek, který by změnil již rozvinutý artrotický proces narušených kloubních chrupavek. Proto je nutné se zaměřit na preventivní opatření, která povedou k oddálení nebo zastavení degenerativního procesu.

Režimová opatření (redukce váhy!!!, omezení zvedání břemen, vhodná tělesná aktivita, užití podpůrných pomůcek – hůl)

Fyzikální léčba (elektro, balneoterapie, RHB snaha o posílení svalových skupin, čímž zabráníme přetěžování kloubů.) lázeňská kůra. (drahé, krátkodobý efekt)

Farmakoterapite –  za všech okolností součástí komplexní léčby osteoartrózy

symptomaticky působící léky (čistá analgetika, nesteroidní antirevmatika, intraartikulárně podávané steroidy, pomocné léky – myorelaxancia)