Homeopatie

Homeopatie je přírodní, velmi účinná a přitom zcela bezpečná léčebná metoda. Ve vyspělých státech světa představuje homeopatie nejrozšířenější obor takzvané ‘alternativní’ medicíny. Cílem a posláním homeopatické léčby je obnovení zdraví a harmonie organismu, nikoli jen potlačování nepříjemných stavů, aniž by byla odstraněna jejich příčina.

Výraz je odvozený od dvou řeckých slov: homoios (stejný, podobný) a pathos (nemoc, bolest, vášeň). Homeopatickou teorii zformuloval německý lékař Samuel Hehnemann v roce 1810. Používá vysoce ředěné (tzv. potencované) látky, které ve vyšší dávce u zdravého člověka vyvolávají příznaky podobné těm, jaké má léčená choroba (princip minimální dávky a princip podobné léčí podobné).

Složení homeopatik obsahuje přírodní látky, které jsou následně ředěny do velmi slabých dávek. V přípravku zůstává pouze jakási informace, která přiměje imunitní systém vrátit se do původní podoby. Díky slabé koncentraci nezpůsobují žádné vedlejší účinky a mohou být užívány společně s ostatními léky. Velmi dobře tyto přípravky působí na psychiku člověka, která výrazně pomáhá při samotné léčbě.

Číslo uvedené na tubě homeopatického léku označuje stupeň ředění léku a písmeno „CH“ informují o tom, že se jedná o centezimální ředění dle Hahnemanna. Homeopatické léky se prodávají v ředěních 5 CH, 9 CH, 15 CH a 30 CH. Ředění 200 CH je vždy pouze na lékařský předpis. Pro lepší představu, například ředění 5 CH znamená, že lék byl vyroben z výchozí matečné tinktury pěti postupnými ředěními, vždy v poměru 1:100. Výběr ředění podléhá jednomu základnímu pravidlu. Čím větší je podobnost mezi příznaky pacienta a příznaky, které vyvolává daná látka, tím vyšší ředění musí být použito a naopak.

Neustále roste počet pacientů obávajících se toxických účinků nejen léků, ale také chemických látek v potravě, vzduchu a vodě. Nejlepším důvodem, proč při péči o vlastní zdraví používat homeopatické léky, je právě to, že jsou absolutně netoxické, dokáží vyléčit bez škodlivých vedlejších účinků a navíc jsou vhodné pro všechny věkové kategorie – od novorozenců až po seniory.

Homeopatické léky jsou vhodnou alternativou v léčbě běžných potíží i v období těhotenství, kdy je drtivá většina chemických léků kontraindikována.

Další výhoda homeopatik je, že nezpůsobují alergické reakce. To ocení obzvláště pacienti s alergií na antibiotika nebo jiné klasické léky či pacienti, kteří měli alergické potíže po léčbě bylinkami.

Pacienti s chronickým onemocněním jater nebo ledvin můžou u běžných akutních nemocí užívat homeopatické léky bez obav z jejich toxicity na rozdíl od klasických léků. To stejné platí i pro diabetiky a další chronické pacienty.

Samotná účinná látka je vysoce zředěná (potencovaná). Jak i latinský název monokomponent prozrazuje, jedná se většinou o výchozí látky rostlinného, živočišného či minerálního původu (homeopatika se vyrábí například i z hadích a hmyzích jedů, hormonů, schránek živočichů, kovů apod.). Zvláštností homeopatické léčby je kromě ředění i způsob výběru léku (více se o homeopatických principech dočtete v rubrice Homeopatie)

Homeopatické léky se rozdělují na monokomponentní a polykomponentní.

Monokomponenty (monokomponentní neboli jednosložkové homeopatické přípravky) se vyrábějí vždy na základě jediné účinné látky a jsou označeny zpravidla jejím latinským názvem, např. homeopatický lék Arnica montana je lék, vyrobený z rostliny prha chlumní (arnika), Ricinus communis je lék ze skočce obecného apod.

Vzhledem k tomu, že jednotlivé monokomponenty mohou být většinou předepsány na různá onemocnění a v různém ředění a dávkování, není na obalu monokomponentních homeopatických přípravků uvedená indikace ani způsob použití. Proto, prosím, vždy dodržujte doporučení odborníka, lékaře-homeopata nebo lékárníka.

Polykomponentní (vícesložková) homeopatika obsahují, jak již název napovídá, několik účinných látek. Jsou určena zejména pro léčbu běžných potíží, jako je např. rýma, virová onemocnění, stres, trávicí potíže, poruchy spánku apod.

Homeopatické léky mohou být prodávány ve formě granulí (kuliček), tablet, globulí a dražé). Rozpouštějí se v ústech. Léky není vhodné užívat bezprostředně před jídlem a pitím nebo těsně po něm. Doporučován je časový odstup od jídla cca 15-20 minut. U kojenců a malých dětí se homeopatický lék rozpouští v malém množství čisté (neperlivé) vody. Dítěti se podává buď po lžičkách, nebo postupně dítě vodu s lékem upíjí.

Většina homeopatických léků může být použita v rámci několika odlišných onemocnění. Dávkování léku se liší podle charakteru a rozsahu nemoci, rovněž souvisí s celkovým zdravotním stavem pacienta. U monokomponentních homeopatických léků tedy nelze přesně uvést pouze jednu konkrétní indikaci a dávkování.

Homeopatie je systematicky vypracovaná léčebná metoda řídící se pravidlem, že podobné se léčí podobným. Neléčí nemoc, léčí člověka jako celek. Obnovuje jeho vitální sílu. Není určena pouze lidem. V současné době jsou vidět výborné výsledky i u domácích mazlíčků. Jakožto ryze přírodní metoda medicíny získává na rostoucí oblibě po celém světě. Jenom v zemích Evropské unie jako je  Francie, Německo, Itálie nebo např. Švýcarsko se za posledních několik let integrovala do samotného systému zdravotní péče a homeopatie se studuje na vysokých školách.

Homeopatie pro děti

• problémy s kojením a přibýváním na váze u novorozeňat
  • dětské alergie, astma, ekzémy
  • růstové bolesti, problémy s váhou