Ganglion

Co to je?

Ganglia jsou relativně často se vyskytující hmatná zduření (prominence) na ruce nebo na zápěstí. Většinou se nacházejí na hřbetní straně zápěstí, na konečném kloubu prstu (tam se nazývají tzv. mukózní cysty) nebo při bazi prstu. Obsahují rosolovitou, čirou a viskózní tekutinu. Původ ganglií je většinou v okolních šlachách nebo kloubech. Nebyla nalezena žádná specifická příčina jejich vzniku. Ganglia mohou být bolestivá, hlavně při jejich prvním výskytu, nebo při větší pracovní zátěži. Ganglia často mění svou velikost a tvar, někdy mohou dokonce úplně zmizet. Tyto prominence nejsou zhoubné.

Diagnóza?

Je založena na umístění ganglia a na jeho tvaru. Dá se vyhmatat jako podkožně uložená tuhá elastická kulatá nebo oválná “bulka” v podkoží. Lékař, který ganglion vyšetřuje, může doporučit rentgenové vyšetření sousedících kloubů, aby vyloučil jejich případné postižení.

Jaká je léčba?

Ta může spočívat v prostém sledování nálezu na ruce. Pokud je ale ganglion bolestivé, omezuje aktivity pacienta, má nežádoucí kosmetický efekt, či je pro pacienta jinak nepřijatelný, je možné se pokusit o léčebnou intervenci. Provede se buď prosté odsátí (aspirace) obsahu ganglia a případná aplikace protizánětlivého léku (kortikoidu) do jeho dutiny, nebo lze přiložit dlahu ke zmírnění subjektivních potíží. Pokud tyto nechirurgické způsoby terapie nezajistí ústup obtíží, doporučuje se chirurgická revize a odstranění ganglia. Cílem operace je odstranění příčiny vzniku ganglia, který spočívá v odstranění části kloubního pouzdra nebo šlachové pochvy, ze kterého ganglion vyrůstá. Po výkonu může být někdy doporučeno krátkodobé znehybnění ruky na dlaze. Někteří pacienti mohou po operaci pociťovat bolestivost nebo diskomfort různé intenzity a mohou mít i větší či menší otok v oblasti chirurgického zásahu. Po zhojení rány a rozcvičení ruky ale brzy dosahují plné funkční aktivity. Přestože chirurgické odstranění je nejefektivnějším způsobem terapie, mohou se ganglia znovu objevit.